Serie - Subjekt


Denna serie utforskar idéer om subjektet. Vem eller vad är det som porträtteras och vilken relation hamnar det porträtterade subjektet i gentemot betraktaren. Jag vill utforska betraktarens roll och blick såväl som den porträtterade. Ting är inte bara fysiska fenomen utan inkluderar även olika föreställningar eller förkroppsligar metaforer och allegorier. Hus är för mig ett sådant ting. Edward Hoppers ikoniska arketektoniska byggnader har personlighet och leker med våra föreställningar om vad som ryms i byggnaden som en förlängning av ägarnas kroppar. Ett exempel på detta är den arkitektur vi skapar. Vad är byggnader om inte människor? De har ögon och munnar. Hud, hår och ett skelett. De har muskler och en puls. De har mänskliga egenskaper. De kan vara ensamma och ensliga, fulla med liv och omgivna av andra. De kan vara skrämmande och fula, eller inbjudande och sexiga. Vem kan ärligt säga att Edward Hoppers fyrtorn inte har pondus eller auktoritet, eller att Andrew Wyets avlägsna hus inte har mänskliga egenskaper. Edward Hopper beskrev sitt konstnärskap så väl;


"Min konst handlar om en subjektiv tolkning av en objektiv verklighet".


Jag följde länge de ledorden men beskriver snarare min utgångspunkt som en subjektiv tolkning av en subjektiv verklighet. Det finns ingen objektiv verklighet om vi inkluderar människan i ekvationen. 


Konsten är för mig ett sätt att ärligt hantera ett fenomen och möta de nya intryck som kan uppstå i det arbetet. Vi bär med oss övertygelser och värderingar in i ett konstnärligt projekt men behöver vara mottagliga för vad verket säger oss. Skapa från verket och utåt - inte tvärt om. 


Subjekt betyder även igenkännlighet. Betraktaren bör efter att ha tagit del av verket känna igen verkets innehåll i sin livsvärld.   



Serie - Selfie/Mannequin


Dessa två serier utforskar tankar kring subjektivitet, det personliga och de gränser som vi drar i olika situationer. Genom att placera "dockor" i situationer som känns utmanande och överdrivet sexuella tillåts betraktaren bemöta ämnet på ett sätt som möjligjör en mer tillåtande diskussion.  

Serie - Landskap


Landskap är metaforer. Allmänmänskliga fenomen och privata upplevelser och tankar ryms i de landskap vi betraktar. Detta är skillnaden mellan ett landskap fångat genom en kameralins och ett landskap utmejslat och framtvingat av handen. Mina landskap är inte vyer, de är metaforer för känslor, tankar, relationer och  händelser.


Jag undrar om en kan tävla mot det intryck som ett landskap ger? Ett landskap inbjuder inte till dialog. Ett landskap irriterar men det går inte att ställa frågor eller problematisera ett landskap. En tolkning av ett landskap för en dialog med betraktaren och det uppstår en relation mellan verk och betraktare. Landskap är subjektiva och intryck av ett landskap kan ge skenet av en subjektivitet i subjektet.

 


Verket "Åker" är en allegori över äktenskapet och livet.

Serie - Beach


Det hela började med en djupdykning i Eric Fischls verk, vilka flera porträtterar strandlivet. Efter ett antal kvällar av att studera människor genom google street views lins fastnade jag för att ta virituella promenader längs stränder runt om i världen. Jag farcinerades av att studera människor i en naken miljö. En miljö som skiljer sig enormt från vår annars klädda och socialt distansierade vardag. Serien behandlar frågor relaterade till plats, identitet, nakenhet, frihet och relation. 


Stranden är en plats där olika krafter möts. Vind, vatten och värme delar plats med våra kroppar och det uppstår vektorer mellan både kroppar och element. Det finns ett återkommande tema i mina bilder då flera av dem har att göra med vem betraktaren är. Vem är det som tittar på dessa människor i deras utsatta position. Personerna som porträtteras är också anonymiserade, något som jag i min porträttering arbetar hårt med att överbrygga.






Serie - Krigsoffer


Den här serien är mycket personlig. Det handlar i grund och botten om att hantera de skuldkänslor som en bär på. Genom att dyka ner i arkivmaterial från olika organisationer som direkt eller indirekt arbetar med barn som fallit offer för krig, förtryck eller förlust kommer en inte undan ansiktena som blickar tillbaka på en. Jag vill porträttera de som inte blivit porträtterade.

Artist Statement


Serie - Porträtt av Corona-Sverige


Under 2020-2022 porträtterad jag en bild av Eskilstuna under Covid-krisen. Det handlar främst om porträtt av personer som saknar vetskap om att ha blivit porträtterade. Jag ville inte ha en arrangerad bild av fenomenet utan istället vandra som 1880-talets flanörer och iakta människor i deras vardag - en vardag dominerad av Covid. Vi ser en kvinna som tar sin vanliga promenad till jobbet en folktom morgon, en man utanför dörren till en stängd butik och en pizzabagare som rutinmässigt röker sin cigarett på baksidan av pizzerian 14.00. Det handlar om porträtt av människor i avskalade miljöer.